söndag 31 maj 2009

Granska rådgivaren

Sälj! Köp! Håll! Låt pengarna ligga på ett sparkonto. Satsa på aktier. Passa på att minska på husamorteringarna nu då räntorna är så låga. Öka amorteringarna. Motstridiga råd sköljer över oss från höger och vänster, norr och söder. Vem ska vi lyssna på.

Jag brukar försöka påminna mig själv om mina egna omständigheter:
- Jag har sparar långsiktigt
- Jag har över 30 år kvar till pensionen
- Jag är ingen expert på ekonomi

De flesta rådgivarna är medelålders gubbar med pensionen flämtandes bakom hörnet. Någonstans läste jag en text där det talades om kortsiktigt och långsiktigt investerande. Som exempel på långsiktigt förtydligades det i en parentes att det gällde ett investerande på flera månaders sikt. Oj, då. Inte så värst långsiktigt ur mitt tidsperspektiv. Ignorerade råden i den texten.

I många fall har jag anat mig till att det "långsiktiga" är lika med ungefär fem år. För mig och alla ni andra unga sparare där ute är det här en väldigt god nyhet. Ta vara på det och se till att du också drar nytta av din långsiktighet. Jag försöker hela tiden lära mig mer om ekonomi, men eftersom mina tidsramar är så väl tilltagna, har jag råd att göra ett par tabbar utan att alla mina besparingar sprids för vinden.

Se till att ställa rådgivarna i relation till dig själv för att kunna ta till dig råden på rätt sätt.

1 kommentar:

Direktörsdottern sa...

Ja, det känns allt bra att vara en ung sparare... :)