tisdag 26 maj 2009

Lätt att köpa - Svårt att sälja?

Det var någon som sa att det är lätt att hitta rätt tillfälle att köpa aktier, det svåra är att veta när du ska sälja dem. Låter konstigt, men stämmer bra. En välkänd sanning är att det är bra att sprida ut sina aktieköp under en lång tid för att få ett bra medelvärde på inköpspriset. Ingen kan pricka topparna och bottnarna så då är det lika bra att segla omkring och köpa lite då och då. Att sitta och panta på stora summor och satsa på stora köp rekommenderas inte. Om jag hårddrar råden kring aktieköp är det kort och gott nästan aldrig fel, bara du gör det tillräckligt ofta.

Hur är det med att sälja då? Ja, du vill naturligtvis sälja när allt ligger på topp, vilket som bekant kan vara svårt att pricka in. Ett par gånger har jag stirrat på den gröna siffran som visar att en av mina aktier gått upp oförskämt mycket, 50-90%. Jag har ställt mig själv, och några andra i min närhet frågan "Betyder det här att det är dags att sälja nu?". Svaret har från alla håll, nästan kategoriskt varit "Nämen, det är klart att du ska hålla en aktie som ökar i den takten! En aktie som stiger med 10% varje dag ska du inte sälja." Det har jag inte gjort heller. Jag har suttit där och pantat på aktien med dollartecknen lysandes i ögonen. Resultat? Aktierna har dykt. Jag sitter fortfarande med nästan alla de här aktierna, i hopp om att de en dag ska göra samma rusning så att jag kan sälja dem med 60% vinst. "Men har du inte hört talas om stop-loss?" tänker du då. Näe, tydligen inte. Varje gång jag hittills ställt mig frågan "Borde jag sälja nu?" så borde jag ha gjort det. Jag hoppas den här dyrköpta erfarenheten ska vara en läxa som jag lär mig något av och att jag i framtiden kommer att göra smartare ekonomiska beslut.

Dessutom sitter jag just nu med nästan 30% av våra "aktiepengar" i kontanter och spanar efter passande aktier att köpa trots att jag hade intalat mig själv att en del av pengarna genast skulle återinvesteras. Tycker mig ana ett stort börsras bakom hörnet och vill invänta det, men raset kanske aldrig kommer. Skärp dig kvinna!

Inga kommentarer: