söndag 10 januari 2010

Psykologi på börsen är lätt på avstånd

Jag har länge följt min linje att "du har varken gjort en vinst eller förlust innan du säljer din aktie". Följaktligen har jag suttit med atiker som legat mer än -50%. Nu har många av dem repat sig och det känns naturligtvis bra att jag inte fick kalla fötter. Men girigheten sticker upp sitt fula tryne då och då och jag frågar mig om jag hade fått en snabbare uppgång om jag flyttat över pengarna till en annan aktie. Funderar nu på att sälja halva innehavet på en sådan aktie som gått upp mycket på senaste tiden. Ligger nu back endast 11% men börjar vara redo att ta den förlusten. Min lilla kunskap säger mig att den inte har kapacitet att fortsätta uppåt hur länge som helst.

Girigheten har också hindrat mig att ta hem vinsten i rätt ögonblick. Köpte för ungefär ett år sedan en aktie efter ett tips från en bekant. Med tipset följde en uppmaning att sälja aktien genast den nådde 30€. Det gjorde den också, redan efter ett par månader. Det här innebar en ökning på över 60% för mig. Sålde jag? Nej. Jag lyssnade naturligtvis på alla omkring mig som försäkrade mig om att den skulle fortsätta stiga. Vad hände? Aktien nosade på 30-strecket och dök sedan. Två gånger har det här upprepats under året. Nu ligger den ynka 0,50€ från 30€ igen och jag försöker övertyga mig själv om att det är dags att ta hem vinsten, samtidigt som dividendtiderna närmar sig och jag vet att det här är en bra dividendaktie. Gäller att lyssna på magkänslan nu, och den säger: "Fega inte ur nu! Svälj girigheten och njut av vinsten!"

Gäller bara att hitta andra bra aktier att satsa på istället då. Önskar någon kunde berätta för mig vad jag borde satsa på. Någon där ute som sitter och pantar på en kristallkula? Är så lätt att låta andra komma med råd om vad jag ska köpa. Då finns det alltid någon att skylla på när det går åt skogen. Ha ha.

Liknande inlägg:
Lätt att köpa - Svårt att sälja
Vad du är vacker och girig!

10 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Får jag lägga upp en länk till http://ekonomi.webbnotisar.se/ på din blogg? Jag tror du kan gilla den!?

Pia sa...

Jag har också en aktie som precis tagit sig upp till en 5%ig förlust. Problemet är bara att jag inte säljer innan jag hittat en ny lämplig investering. Och under tiden jag väntar kommer aktien säkert dyka igen...

Bra blogg!

Finansfilosofen sa...

Tack! Ja, nu ligger jag med en del pengar lösa och de väldigt gröna kurvorna den senaste tiden på börsen har gjort att jag har lite svårt att veta vart jag ska stoppa dem. Lönar det sig att vänta på ett dipp eller?

laban sa...

jo, du ska satsa på att leva o dela med dig av din tid o kanske pengar men defitivt av din glädje med andra - å så på plötsligt känner du o avnjuter din rikedom...i nuet, o ang aktier : ta några av dem som ligger längst ner dvs som det går sämst för - så har du garanterat vinst inom sin tid.

Finansfilosofen sa...

laban - att köpa billiga aktier garanterar inte vinst. Billiga aktier kan vara företag som är ännu billigare om ett år.

Anonym sa...

STOPPA TERRORN MOT DE SJUKA! Den kan drabba

DIG!

Rösta rödgrönt - för ditt EGET bästa.

Så enkelt är det - för ALLA utom miljonärerna.

- Peter Ingestad, poet

S sa...

Ja en kristallkula vore inte fel. :)

Anonym sa...

Hej!


Jag kontaktar dig för att jag finner din blogg mycket intressant och välorganiserad. Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig angående ett eventuellt samarbete! Hör gärna av dig via mail så kan vi prata vidare.


Med vänliga hälsningar,

Anders
anders.trust@goviral.com

Andrea Eames sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Classier Corn sa...

Hur ser det ut idag?