lördag 14 mars 2009

Framtida bilköp

Vi skulle verkligen behöva en ny bil snart. Just nu har vi dragit några dagar över sista besiktningsdatumet. Har dragit oss för att lämna in den till besiktning eftersom vi är ganska säkra på att det hela kommer att resultera i en saftig räkning för all service som kommer att krävas för att få den godkänd. Den blir dyrare och dyrare att hålla rullandes för varje år som går. Första turen via bilaffärerna tog vi redan för ett par år sedan men eftersom vi inte hade några pengar sparade för bilköp så sköt vi upp köpet och tänkte att vi bra klarar oss med vår bil ett tag till.

Nu har vi lagt upp ett bilsparande. Med den takt vi har på sparandet just nu, 2100 kr/mån hade jag tänkt att vi kunde köpa en ny bil om ett och ett halvt år. Men det är svårt det där med bil. Det är få saker som är så idiotiska "investeringar" som att köpa bil. De faller drastiskt i värde hela tiden, och när du en gång börjat titta på bilar är det så lätt att hitta en lite bättre, lite dyrare bil än man tänkt sig. Maken går och suktar efter en Chrysler Grand Voyager vilket är dubbelt dyrare än vad vi hade tänkt oss. Det är klart att vi kunde köpa en dyrare bil men det betyder att det tar dubbelt längre att spara ihop till den och jag är inte säker på att vår bil kommer att rulla så länge utan drastiska , dyra ingrepp.

Peppar mig själv med att vi inte har några billån och att vi inte kommer att ta några heller. Hoppas nu bara att vår bil håller ihop tillräkligt länge för att jag ska kunna hålla fast vid mina principer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Det finns inga bra bilaffärer". Så sant. Men till och med jag är halvt på väg att köpa bil. Man klarar sig inte utan en, helt enkelt.

Sefo sa...

Bilaffärer är det värsta, sen är jag inte heller intresserad av bilar och det gör affärerna ännu värre.
Vi köpte en nyare beg bil för ca 7-8 månader sen. Jag tänkte; Vad skönt inga reparationer på ett visst antal år. Vi besiktigar bilen och nog tusan är det reparationsbehov också på den här! =/
Så nu på måndag ska den in på reparation.
Jag förstår dig och dina tankar!

Finansfilosofen sa...

Jo, en ny bil skulle kännas helt bortkastat för oss. Vill ha en bil som kostar så lite som möjligt i drift. Inga stora reparationskostnader och gärna en dieselbil. Men vem vill inte det? :)