torsdag 27 november 2008

Akta dig! Annars kommer finanskrisen och tar dig!

Finanskrisen skrämmer. Jag är rädd, det måste jag erkänna. Tänk om jag blir uppsagd, arbetslös. Usch! Det är nu man ska hålla hårt i pengarna och undvika onödiga utgifter. Aktiemarknaden verkar ha fått fnatt. En okunnig småsparare som jag ska hålla sig så långt från aktiemarknaden som möjligt just nu. Eller? Råden haglar från alla håll. En som tänker och tycker om den ekonomiska framtiden i USA är visionvictory. Han pratar om total ekonomisk kollaps och en dollar som blir värdelös och måste ersättas med t.ex. amero. Det är lätt att bli mörkrädd.

Andra är mer optimistiska och säger att aktiekurserna är historiskt låga just nu och att aktieköp i rätt bolag är så gott som idiotsäkra. Snart rusar kurserna. Vill du vara med är det dags att stiga ombord nu. Vad ska man göra? Jag kör väl på på ett mittemellan alternativ. Försöker samla till en buffert, satsar försiktigt på några aktier, men mest försöker jag sitta lugn i båten. Antagligen blir det sämre innan det blir bättre. Men hur mycket sämre, det är frågan.

Inga kommentarer: