söndag 30 november 2008

Min käre vän Banken

I mitt tidigare liv som ekonomisk analfabet levde jag lyckligt ovetande om att nästan alla ekonomiska val jag gjorde var noggrant planerade för att någon annan skulle tjäna pengar på mig. I mitt nya liv har jag insett vilka idiotiska källor jag hämtat min ekonomiska information från. Kungen ovan alla när det var frågan om slantar och sedlar var Banken. Vem annars skulle jag fråga när det gäller ekonomin? Vem annan spenderar lika mycket tid med att tänka på sparande och investeringar? Banken var på något vrickat sätt lika med staten för mig. "Hur dum får man vara?!" kanske du tänker nu, med all rätt. Ändå tror jag att inte det är så ovanligt att folk tror att bankens gyllene regel är att ta hand om dig och dina pengar på bästa sätt och att deras främsta uppgift är att hjälpa dig att investera dina pengar på bästa sätt. Få förutfattade meningar ligger så långt från sanningen som detta.

Bankens mål är precis det samma som vilket annat företags mål, att tjäna pengar. "Jo, det är väl klart!" tänker du. Det är inte så svårt att räkna ut. Men håll kvar vid tanken och ta nästa steg. Om Bankens främsta uppgift är att tjäna pengar, kommer de att göra sitt yttersta för att tjäna pengar på mig. De kommer att ge förslag som de förtjänar pengar på i första hand. Jag kommer i andra hand. Oftast kommer jag inte ens i andra hand eftersom sätten Banken tjänar pengar på gör att jag förlorar en hel del pengar.

Nokia tjänar en del pengar på att sälja gummistövlar och bilringar men de gör överlägset mest pengar på mobiltelefoner. Visst tjänar Banken en del på värdeandelskonton där kunderna förvarar sina aktier men absolut, överlägset, mest tjänar de på att låna ut pengar. Lån är deras mest lönsamma verksamhet. Jag trodde tidigare att en person som snabbt och lydigt betalar tillbaks sitt lån var en drömkund hos Banken. Nu har jag insett att drömkunden istället är någon som väljer några amorteringsfria år och lägger upp lånet på 30 år. Eller varför nöja sig med 30 år, de livstida lån som det talats om på senare år måste var en våt dröm för varje seriös bankman. Jag trodde att Bankerna kritiskt granskade en potentiell låntagare och bara valde ut de som garanterat skulle klara av återbetalningen, men nu har jag insett att de tävlat om att samla på sig så många låntagare som möjligt och inte nödvändigtvis koncentrerat sig på återbetalningsförmågan.

Låter inte så friskt. Nej, därav finanskrisen. Västvärlden, med USA i spetsen har lånat sig in i en ekonomisk återvändsgränd. Nu gäller det att lägga om strategierna. Det är som i Pippi då Annikas och Tommys mamma har kaffekalas för granntanterna. Det finns så mycket godsaker uppdukade, men Annika och Tommy har lärt sig att de artigt måste vänta och sedan bara ta den mängd kakor som passar sig. Pippi däremot kommer in och roffar åt sig så att hon inte ska bli utan. Det funkar bra en liten stund men sedan börjar tanterna snegla och Annika och Tommys mamma får säga till henne på skarpen. Nu klarade ju Pippi sig ur den där knipan på sitt vanliga kavata sätt. Men för Bankerna är det värre. De värsta roffarna som inte haft vett att hålla på sig och sålla bland låntagarna står där med grädde runt munnen och går i konkurs. Medan de som lyckats tygla sitt begär och ätit lagom mycket tårta kommer att klara sig genom den här bantningskuren.

Det gäller att filtera alla råd som Banken delar ut genom "Försöker de blåsa mig nu?" filtret. Ta t.ex. aktier. Om du själv handlar aktier på börsen kan du tjäna eller förlora på det. Om du köper fonder, betalar du för att en person på Banken ska handla aktier åt dig. Banken tjänar alltså mer pengar på att du köper Fond A än att du själv går rakt in på börsen och köper de aktier som Fond A innehåller. Därför ligger det i deras intresse att påpeka hur farligt aktiehandel är och hur säkra fonderna är. De förklarar att riskerna är mer spridda i fonderna, men varför skulle du inte själv kunna sprida riskerna genom att köpa flera olika aktier. Visst, den person som sitter och köper upp aktier till Fond A, har säkert mer kunskap om börsen än du och du kanske är beredd att betala för den kunskapen. Men se till att du är medveten om det så att det blir ditt eget val. Be inte Banken om råd och förvänta dig att du ska få det råd som gagnar dig mest. Kom ihåg att det alltid är Banken som gangnas i första hand.

Liknande inlägg:
Lån åt de svagaste

Inga kommentarer: