söndag 23 november 2008

Mysteriet med pengarna som försvinner

Insåg i början på det här året att det börjar vara dags att växa upp och bli ekonomiskt allmännbildad. Det finns så många saker jag gjort av bara farten, för att "alla andra" också gör så. Men när jag började tänka efter insåg jag att jag höll på att hugga mig i benet med en yxa om och om igen. Spelade ingen roll hur blodet sprutade, jag fortsatte oberört att hugga och sedan tog jag fram en nagelfil för att fila mig genom benpipan. Hur kan det vara så att folk i allmännhet... eller åtminstone jag lidit av ekonomisk dyslexi?

Siffror har aldrig varit uppeggande för mig. Matematik har varit ointressant och på något sätt har jag lyckats få till ett likhetstecken mellan matematik och ekonomi. Jag har inbillat mig att ekonomi är något invecklat och torrt som tar evigheter att sätta sig in i. Att pythagoras sats och andra kvadreringsregeln borde sitta i ryggmärgen för att man skulle få någon som helst klarhet i ekonomiska frågor. När jag började reflektera över mina ekonomiska beslut insåg jag att det inte alls var så invecklat (jo, det finns säkert en hel del jag aldrig kommer att förstå och det är inte för intet det finns ett Nobelpris i ekonomi, men det finns en hel del som vem som helst faktiskt kan förstå). Till min stora förvåning upptäckte jag att det kunde vara riktigt intressant och sprittande, t.o.m. spännande med ekonomi. Det är dessa upptäckter den här bloggen kommer att handla om.

Inga kommentarer: