söndag 23 november 2008

Helvetesgapet

I Ronja Rövardotter sportar Ronja och Birk med att hoppa över helvetesgapet. Det är mörkt, djupt och livsfarligt. Lika avgrundsdjupt är faktiskt hålet mellan lån och sparande också... nästan.

Förr kunde jag tänka på en avbetalningsplan som en möjlighet vid t.ex. soffköp, mobiltelefon eller dator. Visst var jag medveten om att det slutgiltiga priset är lite högre än om jag skulle ha betalt kontant men eftersom jag inte hade pengar just då verkde det smartare att dela upp betalningen på flera månader så att jag inte tog hela smällen på en gång.

Jag tänkte ungefär så här: Låt oss säga att en grej kostade 1000 kr och att den på sex månaders avbetalning får det slutgiltiga priset 1050 kr. Skillnaden är alltså 50 kr, inte så mycket. Vid inköp av en dyrare grej fanns det två alternativ för mig, betala kontant eller låna (avbetalning).

Men så slog det mig en dag att det faktiskt finns tre alternativ: Kontant, lån och sparande. Om jag sparat de 1000 kronorna på förhand har de samlat ränta. Låt oss säga att pengarna inklusive ränta är 1050kr. Om jag väljer att spara pengar regelbundet istället för att regelbundet amortera på en massa lån vinner jag inte bara den onödiga räntan ett lån skulle kosta utan jag får dessutom gratis pengar genom räntan mina besparingar ger. Skillnaden i det här exemplet är alltså inte 50 kr, utan 100kr! Ju dyrare grej jag ska köpa, desto mer vinner jag på att spara på förhand.

De flesta människorna tar flera lån och tvingas betala mycket pengar varje månad för att betala räntor och amorteringar på dessa och ändå påstår de att de inte har råd att spara. Levnadsstandarden stiger, bilen måste förnyas, huset byggas ut, semesterresor bokas och garderoben uppdateras. Sannolikheten att du ska ha flera lån att betala av på om 10 år än du har nu är väldigt hög. Om du inte tycker att du har råd att spara nu, hur ska du har råd att betala av på mera lån sedan? Ifall du istället sparar nu och får pengarna att växa med 10% i året kommer du att undvika mycket utgifter. Varje krona du sparar tjänar du pengar på och varje krona du lånar tjänar någon annan på.

Så nu har jag samlat mod, tagit sats och är mitt uppe i spånget över Helvetesgapet. Jag håller på att lämna beteendet som var förutbestämt att leda till en livslång avbetalningsplan bakom mig och siktar på ett ekonomiskt beteende som ska leda till frihet och passiva inkomster istället.

Inga kommentarer: