onsdag 26 november 2008

Är du beredd att göra en "Nordström"?

Brukar tycka att höga chefer har rätt till höga löner. Allt är frågan om utbud och efterfrågan. Om en arbetssökande chef begär en skyhög lön och företaget är villig att betala den tycker jag de har rätt att göra så. Men då jag hörde att postens VD Lars G Nordström får en lön på 900 000 kronor i månaden fick jag skrämselhicka. Det låter ganska barockt i mina öron. Om han hade jobbat som levande skottväst åt Usama Bin Ladin hade jag förstått det men kom igen, mannen är chef på posten. Ingen livsfara ingår i arbetsbilden om man bortser från att han skulle skära sig på papper... om och om igen.

Sedan släppte han nyhetsbomben att han avstår från sin lön. Hatten av för denna ädla gest. Herr Nordström har gått och blivit chefernas Robin Hood och verkar nu ha startat en trend. AIG meddelar nu att deras lednings löner och bonusar ryker. VD:n Edward Liddys grundlön sänktes till en dollar i året med omedelbar verkan och den högsta ledningens bonusar är strukna även från budgeten för år 2009. Att göra en "Nordström" har tydligen blivit innegrejen för att höja ett företags image i dessa kristider.

Inga kommentarer: