söndag 23 november 2008

Finans - ett barndomsminne

Den första associationen som dyker upp när jag hör ordet finans, är ett brädspel jag hade som barn. Det var ungefär som Monopol bara att man förutom tomter kunde köpa aktier och obligationer också. Jag var inte alls bra på det, medan min kompis var en mästare. Jag försökte spara och köpa de billiga tomterna och aktierna jag hade råd med. Hon brassade på, tog lån och köpte de allra dyraste tomterna och aktier genast hon fick chansen. Efter några aktieutdelningar och inkasserade hyror började hennes sedelhögar växa medan jag satt där och vände på slantarna. Det slutade alltid med att hon skänkte mig pengar då och då för att få mig att vilja fortsätta spela.

En del barn drömmer om att bli brandmän eller balettdansöser. Min kompis tyckte om att spela Finans och valde att studera ekonomi.

Inga kommentarer: