torsdag 29 januari 2009

Entreprenör eller inte?

Många ekonomibloggare förespråkar att man ska bli entreprenör. Jag har sett på mitt framtida ekonomiska oberoende som ett resultat av målmedvetet sparande. Nu har begreppet entreprenör börjat etsa sig fast i mitt inre. Det är något som trätt in som ett eventuellt alternativ i mina framtidsplaner. Är livet som entreprenör ett liv jag skulle vilja leva? På plussidan hittar vi frihet, potentiellt stora inkomster och äventyret. På minussidan hittar vi gigantiska mängder jobb och osäkerhet. Wikipedia definierar en entreprenör så här:

Entreprenör är ett begrepp för en företagsam person, ofta i betydelsen företagsgrundare. I vidare bemärkelse används termen om en person som är drivande och arbetar hårt för att nå framgång. Entreprenörskap kan definieras som "förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter". Entreprenörskapet får någonting att ändra riktning. Nya infallsvinklar hittas och utvecklas. En entreprenör skapar nya affärsverksamheter och organiserar marknaden på ett nytt sätt. Vanliga drag hos entreprenörer är nyfikenhet, kreativitet, en positiv syn på arbete, självständighet, envishet, hängivenhet, optimism och visionärt tänkande.

Hmmm... inte helt fel. För min del är entreprenörskap tätt sammanlänkat med försäljning av varor, vilket inte riktigt passar in i bilden av mitt drömjobb. Måste väl hitta en personlig definition på entreprenörsskap. För tillfället har jag en anställning, men kanske i framtiden? Tanken måste få mogna. Tills dess fortsätter jag öka på mitt sparande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk ny affärsverksamhet med vinstsyfte. Själv har jag också ibland funderat på det där med att starta eget. Men det känns som att man borde ha en så bra idé. Helst nåt nytt som ingen annan tänkt på. Fast varför det egentligen? Det borde väl räcka med att det är nåt man tror man kan göra bra, kanske bättre än vissa andra.

Du borde ju åtminstone ha de rätta egenskaperna. Nyfikenhet? Ja! Kreativitet? Ja!! En positiv syn på arbete? Ja? Självständighet? Ja! Envishet? Ja!! Hängivenhet? Ja!! Optimism? Ja! Visionärt tänkande? Ja!!

Ja? Ja!

Finansfilosofen sa...

Kreafon kommenterade på Pusha att en entreprenör är något man är, inget man jobbar som. Entreprenör kan man vara som egenföretagare, anställd, freelance eller arbetslös. Egenföretagare är en annan sak och det tål att tänkas på.

Kändes som om det gick upp ett ljus för mig. Känner mig som en entreprenör. Måste bara hitta forumet där mitt entreprenörande ger bäst utdelning, både i plånboken och mitt eget självförverkligande.

Tack för de uppmuntrande orden anonym

Anonym sa...

Är du entreprenör?

Flytta företaget utomlands läs mer på:

http://www.isle-of-man.se/