söndag 18 januari 2009

Hur blir år 2009 ekonomiskt?

Ett nytt år för alltid med sig tillbakablickar och sammanfattningar av det gångna året och gissningar på hur det nya året ska bli. Många tidningar rapporterar om att trots det dystra ekonomiska klimatet kommer du att få mer pengar över under 2009 än tidigare, så länge du har ett jobb förstås. "Ut och konsumera nu bara!" verkar löpsedlarna skrika ut.

Jag försöker hela tiden öka min ekonomiska allmännbildning men skulle inte våga mig på att påstå att jag skulle vara insatt på något sätt. Det finns en massa saker jag absolut inte förstår mig på. En sak jag inte förstår är hur detta att vi ska gå ut och konsumera mera och på så sätt rädda ekonomin från depression går ihop. Det verkar inte Karl Denninger heller som också skriver om att lösa ett problem orsakat av för stora lån med att ta nya lån så här:

"The economic pain inherent in such a process cannot be avoided, it can only be delayed and with each delay the total damage that must be absorbed to restore balance to the economy grows."

Ungefär som att, kraschen blir hårdare ju mer du gasar. Låter ganska logiskt tycker jag. Han lyckades förutspå förra årets ekonomiska händelser skrämmande exakt vilket gör hans gissningar inför 2009 extra intressanta. Det är en dyster lista på händelser och han önskar inget hellre än att han själv skulle ha fel:

"...this is a list I hope proves to be entirely incorrect. Perhaps there really is a Unicorn that craps skittles even though I've yet to find it - this is one round of predictions I'm willing to take a zero score on come December 09."

Enligt Denninger befinner vi oss just nu ungefär halvvägs i det stora husprisraset (i USA) och att många andra priser kommer att följa med. Deflationen står i farstun och trampar. Börsen har inte bottnat ännu och kommer att vara ett minfält även för långtidsinvesterare under 2009. Han tror inte att dollarn kommer att kollapsa. Inte p.g.a. den skulle vara en stark valuta utan för att resten av världens stora valutor ligger ännu pissigare till, speciellt pundet och euron. Så här skriver han om London:

"The City" (London to be precise, Britain generally) will be recognized as getting it "worse than we are" (in America.) This will be the first of many validations of my thesis "we're screwed, they're gang-raped."

Ja, vad ska man tro? Värre än 2008 tror jag att det blir, det måste det. Tror inte den ekonomiska verkligheten nått den stora allmännheten ännu. På börsen försöker folk hela tiden förutspå framtiden, och så länge den rusar upp och ner ser framtiden inte bra ut. Nu i början av året har det varit många positiva skutt på börsen men antagligen kommer de att rättas till snart. När börsen långsamt börjar klättra uppåt kanske ljusare tider och större ekonomisk framtidstro finns att vänta.

Inga kommentarer: