tisdag 6 januari 2009

På tal om olyckskorpar och glädjehysteri...

Skrev i ett tidigare inlägg om bankmannens profetior och hur han förgäves försöker hindra folk från att göra förhastade ekonomiska beslut i dessa gungiga finanstider. Upplevde för en tid sedan något liknande själv.

Pratade med en bekant som förklarade att hon hade slutat pensionsspara i fonder. Beslutet i sig är det inget fel på, men orsaken förvånade mig. Som jag skrivit om i inlägget Pension - en myt? har jag inte mycket till övers för statens planer inför mina pensionsår eller för ett pensionssparande där man låser upp sina pengar till en bank utan att själv ha möjlighet att investera dem. Men orsaken till att hon sagt upp sitt pensionssparande var att fonderna hade rasat så mycket i värde under det senaste året. Enligt mitt sätt att se på saken får man mer fondandelar för sina månatliga inbetalningar nu än tidigare tack vare att priset sjunkit så drastiskt och detta är en positiv sak. Hon sa att de på banken inte försökt övertala henne att fortsätta pensionsspara utan att de verkade få en hel del såna här samtal just nu och verkade ha gett upp kampen.

Tänk på de som inleder sitt sparande i fonder och aktier just nu och får handla till halva priset. Tänk vilken värdeökning de antagligen får inom några år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min mormor gjorde exakt samma sak med sina fondbesparingar. Blev arg och nästan lite ledsen, varför sälja nu!?

Själv har jag investerat varenda liten krona jag fått över sedan november. De har inte alla varit välinvesterade än men jag kan för mitt liv inte tro att det kommer vända uppåt någon dag, om man köper under lågkonjunkturen så kommer man definitivt få ett fint inköpssnitt.

Anonym sa...

...menade förstås "kan för mitt liv inte tro att det INTE kommer vända uppåt"