söndag 7 december 2008

Bankmannens profetior

I går dammade jag av partyskorna och fick mig min årliga dos av kroglivet. Mammalivet bjuder inte på så mycket glam och glammour men igår fick min man med sig sin partypingla då han skulle ut. Det visade sig att jag satt bredvid en ung man som kunde titulera sig som någon sorts chef på en av de större bankerna. Jag pepprade på med frågor om hur han ser på det ekonomiska läget och vad han tror kommer att hända.

Han trodde t.ex. att folk överlag har för höga löner just nu för att maskineriet ska kunna fortsätta rulla på. Det här kommer att rättas till genom deflation där lönerna minskas drastiskt. Enligt honom kommer arbetslösheten att öka, men inte nå de höjder vi såg i början på 90-talet. De företag som klarar sig genom den här ekonomiska snålblåsten är de som handlar med basvaror som t.ex. livsmedel och energi. Varvindustrin ligger däremot risigt till.

Internationellt ansåg han att USA kommer att klara sig ur striden, något haltande kanske, men fortfarande vid gott mod, tack vare sin import. Makten kommer att omfördelas och USA får ge bort en del. Han gissade att Ryssland och Kina kommer att ligga risigt till inom en snar framtid, och att Kina litar för mycket på sin export.

Han sa också att han tidigare varit anhängare av tankesättet att folk måste få ta ansvar för sin egen ekonomi, men att han nu som bankanställd var förbluffad över hur mycket bakom flötet, folk är då det kommer till ekonomi. Han var också överraskad över vilka korkade ekonomiska beslut folk gör. Just nu har han t.ex. fullt upp med att försöka hindra folk från att sälja alla sina aktier. De flesta kommer in på banken med panikartad blick och är stint inställda på att göra sig av med allt vad aktier heter ögonblickligen. Jag associerade genast till ICE AGE där dronterna försöker rädda sin sista melon och allt slutar med att alla dronter faller ut över ett stup.

Nåja, vi får se vilka profetior som slår in och vilka som inte gör det. Intressant i alla fall att få diskutera ekonomi med någon som brinner för det. Men nu är min kroglivskvot uppfylld för ett tag framöver. Kanske borde ta en mingelrunda på några bolagsstämmor istället för att insupa mer ekonomisk kunskap.

Inga kommentarer: