fredag 19 december 2008

Ekonomiskt bedrägeri

Om du är lagd åt det luriga hållet kan du göra som som i Förmera bloggen och lurspara åt dig själv. Insåg att jag själv också lursparar. Har ett konto där jag då och då sätter in en summa pengar. Det är inte alls frågan om stora summor utan mer så att då jag betalat alla räkningar kollar jag vad jag har kvar på kontot och jämnar ut saldot så att det blir en jämn summa genom att betala över några udda slantar. Det här kontot ser jag inte desto mer av förutom då det dimper ner ett kontoutdrag en gång i året som en överraskande nyhet. Jag har ingen koll på hur mycket pengar som ligger på det här kontot just nu. Det är så små summor det är frågan om att det inte alls känns som om det här skulle vara något medvetet sparande. Visst kan man tycka att det är onödigt att ha ett extra konto, men för mig fungerar det här som alldeles utmärkt sparande. Jag har inget bankkort till det här kontot utan måste släpa mig till bankkontoret och köa för att ta ut pengar härifrån vilket gör det ganska bökigt. Någon gång när oförutsedda utgifter dyker upp blir det köande och uttag, men det är så sällan att sparandet ändå tuffar på i maklig takt.

Mera ekonomiskt självbedrägeri åt alla! Det förespråkar jag.

Inga kommentarer: