söndag 28 december 2008

Släpp fram den nya generationen

Det är inte bara byggbranschen som ligger risigt till. Bilindustrin krisar och DN skriver om att tidningsindustrin i USA ligger illa till. Varvsindustrin vacklar och snart lär väl turistorterna runt om i världen få dra åt svångremmen. Båtar, semesteresor, nya bilar och lyxigt boende hör till livets guldkant och är det första som ryker när vi måste börja prioritera ekonomiskt. Betyder det här då att företag som verkar i de här branscherna kommer att gå under pga den här ekonomiska svackan? Kommer det att finnas några byggföretag eller biltillverkare kvar när krisen härjat klart?

Nya produkter och nya produktionssätt utvecklas hela tiden, men jag tror det här krisfyllda ekonomiska klimatet, kommer att ge utvecklignen en ordentlig spark i baken. Konsumenterna börjar titta sig omkring på jakt efter alternativ till de produkter de har nöjt sig med de senaste årtionden. Krisen kommer t.ex. att driva på utvecklingen av de elektroniska tidningar.

Just nu finns de ett stort glapp mellan konsumenternas nerladdningsbeteende och branschens utbud. Kombinationen av att folk vant sig vid att få tag i filmer, dataspel och musik gratis, och mindre pengar i plånboken kommer knappast att leda till att folk slutar ladda ner och börjar köpa skivor igen.

"Nöden är alla uppfinningars moder" heter det. Nu knackar nöden på dörren, och uppfinningarna lär inte vänta på sig. Vissa företag måste få falla. Att de krisar nu är ett tecken på att deras produkter kanske inte längre passar in i den värld vi lever. Att hålla på och stimulera och rädda sådana företag bara för att rädda jobben för stunden, leder bara till ett utdraget lidande. Nej, fram med det nya!

Liknande inlägg:
Framtidsjobbet

Inga kommentarer: