torsdag 11 december 2008

Ekonomiskt oberoende

Det är bra att ha mål. Regel nummer ett i alla "nå-dina-mål-självhjälps-böcker" är att målet måste vara mätbart och tydligt definierat så att man tydligt vet när man uppnått målet. Mitt mål är att bli ekonomiskt oberoende. Hur mycket pengar är det då? En miljon? Tio miljoner? Nej, min definition av ekonomiskt oberoende är ingen exakt summa. Jag definierar det ungefär som i den här bloggen. Ekonomisk oberoende blir jag när mina passiva inkomster överstiger mina utgifter.

Alltså när en summa pengar som överstiger alla mina utgifter fortsätter trilla in på bankkontot oberoende vad jag gör. Det ska inte spela någon roll ifall jag faller i koma eller tar ledigt från jobbet i tre år. Tillräckligt mycket pengar för att jag ska få det att gå runt ska ändå fortsätta rulla in. För att det ska vara möjligt måste det vara pengar som kommer någon annanstans ifrån än mitt jobb. Det är pengar som inte är beroende av att jag aktiverar mig. Min plan för att få det här trolleritricket att bli verklighet är att kontinuerligt investera pengar. När avkastningen på mina investerade pengar överstiger mina utgifter har jag nått mitt mål.

Inga kommentarer: