torsdag 18 december 2008

Värdelösa pengar

Pengar har alltid varit likställt med sedlar och mynt för mig. Nu för tiden blir det en hel del elektroniska slantar för min del men de riktiga pengarna har ändå alltid varit sedlar och mynt. Valutor stiger och sjunker i värde. Inflationen stiger i långsammare och snabbare takt och pengar har varit måttet på hur mycket de här faktorerna rör på sig. Sedan ställdes min definition av pengar på ända då jag började upptäcka att sedlar och slantar inte alls är det samma som pengar.

Pengar är det som alla varor och tjänster mäts i, värdet av allting. Varken euron, dollarn, kronan eller pundet är särskilt bra måttstockar. De flaxar hit och dit i värde och det är svårt att jämföra en produkts värdi i en valuta om man t.ex. vill jämföra dagens pris med priset för fem år sedan. Jo visst, ta med inflationen i beräkningen så landar du någorlunda rätt, men valutor är definitivt ingen vidare referens.

Om sedlar och mynt inte är riktiga pengar, vad är det då? Riktiga pengar utgörs av något som inte ändrar i värde, något som hålls relativt konstant. Det gör att man kan mäta allt annat gentemot detta. Se tillbaks på alla sagor du läste som barn. Vad var det alla var på jakt efter (förutom prinsessan och halva kungariket då)? Det var guldskatten. Oberoende av hur länge sjörövarskeppen hade legat begravda på havets botten var guldet lika åtråvärt. Så är det än idag. Guldet ser ut att stiga kraftigt i värde, men egentligen är det tvärt om. Värdet på guld hålls nästan alltid konstant, medan valutornas värde just nu sjunker lavinartat vilket orsakar inflation. Priserna runt om oss rusar i höjden, men gentemot guldets värde hålls nästan alla priser stabila. Här finns en upplysande video om guldvärdets historia.

Äger jag något guld då? Nej. Funderade i somras på att jag borde köpa några små guldpengar, men sedan fegade jag ur. Det kändes så miffot. Ingen går liksom ut och köper guld. Var gör man sånt? Går man till guldsmedsaffären och köper ett guldhalsband eller? Nu har jag lärt mig att guld kan man sälja och köpa på Tavex, som fungerar som en slags guldbörs. Har ändå inte vågat ta steget ut. Måste undersöka lite mer och spara ihop mera pengar. Avvaktar och väntar på att någon jag känner ska komma och säga att "hej, jag köpte förresten två kinesiska pandaguldslantar igår" så att det skulle kännas vanligare. Jag vill att det ska kännas mer som att köpa en ny familjebil med taklucka (vanligt, men ändå speciellt) än att åka till månen på sportlovsresa, vilket det fortfarande känns som för mig.

Sitter nu här med något som lika bra kunde vara Kalle Anka pengar eller sedlar från monopolspelet, och som stadigt sjunker i värde. Fegt? Jo. Återvänder med rapport om mitt personliga guldläge när jag samlat mer mod.

2 kommentarer:

rudeboy sa...

Sjunker dina pengar i varde? Du far ju betydligt mer bensin, fastigheter och vete for dem idag an vad du fick for 6 manader sedan.

Finansfilosofen sa...

Mina pengar varierar i värde men om man ser över en längre tid (10-20år) så har de definitivt sjunkit i värde. Eventuellt skulle jag få mer fastigheter nu för pengarna än för ett halvt år sedan, men jag får absolut inte mer fastigheter för pengarna nu än för tre år sedan.