onsdag 3 december 2008

Vad är din hobby?

En del samlar på frimärken. Andra spelar Max Payne. Jag sparar (och så gör jag en massa andra mer sprittande saker också, men nu handlar den här bloggen om ekonomi... och sparande kan vara nog så sprittande ska jag säga dig).

För åtta år sedan, som fattig studerande, gick det upp ett ljus för mig. "Man måste ha pengar, för att tjäna mer pengar." Efter att ha kommit till den här insikten kanske många öppnar plånboken och konstaterar att "Nej, den var tom!" och fortsätter lunka på i samma spår, i tron att de aldrig kan tjäna pengar på sina pengar eftersom de inte har några. Jag konstaterade istället att om jag samlar ihop lite pengar, kanske jag kan tjäna lite pengar på dem. Tillsammans blir det lite mer pengar, som jag tjänar lite mer pengar på, som jag tjänar mer, som blir mycket. Till sist har jag samlat ihop tillräckligt mycket för att ha pengar. Och då sitter jag där och kan tjäna pengar på mina pengar.

Då jag började smått, menar jag verkligen smått. Det kunde vara 30kr i veckan vissa veckor och 200kr i vecka andra veckor. Nu, åtta år senare får jag ungefär lika mycket i passiva inkomster per år som jag lyckades spara ihop under det där första fattiga studieåret. Det gav mig insikten att det alltid går att spara. Egentligen är inte summan jag sparar så viktig, huvudsaken är att jag alltid försöker lägga undan lite varje månad. Det är sparbetéendet som är det allra viktigaste.

Nej, jag är inte snål. Jo, jag köper ibland onödigt dyra saker. Ja, jag unnar mig en massa. Det handlar inte om att spara sig galen. Det handlar om att göra det lika självklart att lägga undan lite pengar till sig själv som att betala telefonräkningen. Nyckeln är att lägga pengarna åt sidan genast lönen anländer, att inte använda pengarna och tänka "jag försöker hålla tillbaks och så ser jag vad som lämnat över i slutet av månaden" för det är lika med noll kronor. Det ska vara en summa pengar man vänjer sig av med.

Jag ser på sparandet som min hobby. Jo, jag vet att det låter torrt haha. Jag lägger undan en del pengar och betraktar dem som spenderade, förbrukade precis som om jag skulle ha använt dem på vilken annan hobby som helst. Sedan investerar jag dem. Där ligger de och samlar ränta och det är räntan jag räknar som inkomst. Det är en dyr hobby, men en hobby som ger mer och mer pengar allt efter att tiden går. I slutändan hoppas jag att den kommer att ge långt mer än den kostat.

Inga kommentarer: