måndag 29 december 2008

Köpfri dag

Tänk om jag skulle ta och införa en köpfri dag i veckan. Målet är inte att dra ner 1/7 på utgifterna utan att få mig att planera mina inköp bättre.

Jag fungerar i alla fall så att genast jag stiger innan för dörrarna på en mataffär glider en massa onödigheter ner i shoppingkärran. Jag är sugen på än det ena och än det andra. Sedan inser jag att lite av det där och det där skulle inte vara helt fel och så står jag där vid kassan och blir lika förvånad varje gång över hur dyrt det kunde bli. Som vi lever nu är vi inte så värst planerande av oss. Man kunde t.o.m. sträcka sig till att säga att vi är extremt oplanerade. Det är oftast först då hungern börjar smyga sig på och vi öppnar kylskåpet inser att det är dags för ett butiksbesök. Och att handla då man är hungrig är som bekant aldrig så värst ekonomiskt.

Därför tänkte jag att ifall jag skulle införa en köpfri dag per vecka skulle vi i alla fall tvingas planera för den dagen på förhand. Vi skulle tanka bilen på förhand och maten skulle vara färdigplanerad. Tänkte mig att tisdag kunde vara en passande dag. När tisdagar fungerar utan utgifter kunde vi utvidga det till flera dagar. I min fantasi ser jag hur det här kunde leda till att vi i framtiden är en sådan där välstrukturerad familj som gör det till ett lördagsnöje att veckohandla tillsammans. Mataffärer kanske blir så exotiska för oss att det förvandlas till en trevlig utflykt där vi går hand i hand och ingen gnäller utan alla är lyckliga... eller så inte. Men mer ekonomiskt skulle det i alla fall bli.

Inga kommentarer: