tisdag 30 december 2008

Hur kan ett högt pris ge en kick?

Hur kan det vara så skönt att köpa något riktigt dyrt? Det är sjukt egentligen då jag tänker på det, att jag får något ut av att köpa en riktigt dyr grej. Antar att det är detsamma som man kan känna i ett pokerspel. Man riskerar liksom något när man lägger mycket pengar i en grej. Har jag gjort ett bra köp eller inte? Jag brukar inbilla mig att det är väldigt hög kvalitet och att jag kommer att vara nöjd i evighet om jag köper en dyr grej. Ibland är ett högt pris onekligen kopplat till bra kvalitet men ibland är det tyvärr bara kopplat till dumma köpare.

Dåliga köp jag gjort:
  • Köpte några dyra vandringsskor som jag bara använt ett par gånger. Min äventyrarkarriär tog inte den fart jag hade hoppats på.
  • Köpte en brudklänning som jag lika bra kunde ha hyrt. Handlar inte om att jag skulle vara missnöjd med den, jag trivdes väldigt bra i den. Men nu ligger den där ovanpå klädskåpet och en brudklänning är inte den behändigaste saken att förvara. Kanske inte ändå skulle ha behövt lägga ut kring 10 000 kr på en klänning som jag bara använde en dag. Kan hända att jag skulle känna annorlunda för klänningen ifall förvaringsbiten inte skulle gnaga på mig. Vet att jag borde få den upphängd eller hitta en vacker låda till den. Nu ligger den i samma plastpåse som kemtvätten lade in den i och jag har förstått att det kan få tyget att gulna.
  • Hyrde ett babyskydd (den där första bilstolen) som i slutändan blev nästan lika dyrt som om vi hade köpt ett nytt. När andra barnet kom köpte vi ändå ett babyskydd. Hade sparat massor på att genast köpa babyskydd.
Några bra köp:
  • Betalade massor för bröllopsblommorna (över 4000 kr) och är fortfarande glad att jag hade en så speciell bukett. Skulle jag bara ha lagt ut hälften och varit bara halvnöjd skulle priset ha stört mig mer.
  • Vår kakelugn kostade 30 000 kr, men har sparat in ca 8000 kr i året i värmekostnader och ger en otrolig mysfaktor. Med tanke på de sänkta elkostnaderna betraktar jag den som en investering.
  • Vårt hus. Är så glad att ha ett egnahemshus och inte behöva oroa sig för att störa grannarna då vi känner för att spika upp ny väggpanel kl. 02:30. Jag är också väldigt glad att vi inte prutade på läget och köpte ett hus längre från centrum eftersom vi klarar oss med en bil. En andra bil skulle säkert placera sig på listan ovanför, för det finns få saker som är så dåliga investeringar som en bil.

Inga kommentarer: