fredag 26 december 2008

Mina spartips

1. Lägg undan en summa pengar varje månad genast lönen anländer så att du vänjer dig av med pengarna. Åtminstone jag tenderar att konsumera upp de pengar jag har oberoende av hur mycket eller lite pengar det är frågan om. Det är ingen vits att försöka spara under månadens gång för att sedan se vad som finns kvar att lägga in på sparkontot i slutet av månaden.

2. Lägg undan pengar som skulle ha använts till något som av någon anledning inte blir av. Det dyker alltid upp tillfällen, som t.ex. att jag har tänkt gå på bio med några vänner men sedan blir någon av oss sjuk och biokvällen blir avbokad. Då var utgiften för bion tänkt att bli av. Ifall vi hade gått på bio hade jag gjort av med pengar på bio och kanske något smått och gott att äta. Nu lägger jag undan de pengaran istället för att bara konsumera upp dem. Jag tänker som så, att ifall vi skulle ha gått på bio skulle jag ha använt dem så jag kan ändå inte räkna med dessa slantar då jag t.ex. handlar mat eftersom de egentligen inte skulle ha funnits hos mig längre. Det är inte så att jag undviker att göra saker för att spara pengar, utan då något uteblir försöker jag se till att lägga undan pengarna som ändå skulle ha använts. Ibland kan det vara frågan om små saker, som att jag tänkt köpa en chokladplatta, men att min favoritsort var slut i affären så jag stod över. Ibland är det frågan om lite större saker som att vi tänkt renovera något här hemma och räknat med att det skulle bli mycket dyrare men att vi får rabatt eller att det inte krävdes ett så grundligt renoveringsingrepp som vi hade trott. Den här sparmetoden ger oftast bara små summor, men många bäckar små....

3. Sparkontot är heligt. Du får under inga omständigheter ta pengar från ditt sparkonto. Ifall du måste låna pengar ska du skriva en tydlig lapp med exakt hur mycket du lånat och försöka betala tillbaks det så snabbt som möjligt. Annars är det lätt att ge upp hoppet om de surt ihopsparade slantarna försvinner i ett svep då du inser att du behöver pengar till parkeringsböterna. Tänk att ifall du inte hade sparat pengar så hade de redan använts upp och då hade du tvingats hitta andra sätt att betala parkeringsböterna på. Använd de andra sätten att betala dem nu också, det är inte accepterat att använda sparade pengar. Det svåra är inte att lägga undan pengar. Du kanske kan spara halva lönen genast den kommer in på kontot, det är ingen konst. Det svåra är att låta bli att småäta från sparkontot. För att undvika det här är buffertkonton ett utmärkt alternativ.

4. Ha några buffertkonton. Jag har fyra konton. Ett konto där lönen rasslar in och därifran betalar jag räkningar, handlar och sparar. Sedan har jag ett annat konto dit jag har ett bankkort men som jag försöker undvika att använda. Varje månad betalar jag in en del pengar till det kontot och det fungerar som ett backup konto. Ifall pengarna är slut före nästa lönedag anlänt använder jag det kontot. Om jag kunnat undvika att använda pengar på det här kontot och det lyckats samlas en del där betalar jag över dem till ett tredje konto. Till det här tredje kontot har jag inget kort och inga internetkoder. Jag måste ta mig till banken under öppethållningstiderna och köa för att ta ut pengar. Det är dessutom ett högräntekonto där jag kan göra max fyra uttag i året utan att det börjar kosta pengar för mig. Hit betalar jag bara över pengar som jag är ganska säker på att jag kan klara mig utan. Det är också till det här kontot jag lursparar. Till mitt fjärde konto betalar jag in pengar som jag vill köpa aktier för. Nyckeln för mig är att göra det krångligt att komma åt pengarna jag sparat. Sparmotivationen får sig en rejäl törn om man sparat och sparat för att få ihop till en liten summa under en lång tid och så vips försvinner den då man är ute och fredagshandlar. Nej, sparpengarna måste få ligga säkra där borta bakom alla buffertkonton.

5. Ha några kuvert med pengar. Det här knepet har jag lärt mig av min mamma. Jag försöker alltid ha något kuvert med lite kontanter hemma. Det är här pengarna från punkt två hamnar. Det ska vara lätt att lägga undan små summor.

6. Använd kontanter. Försöker bättra mig på den här punkten. Ett svep med ett bankkort går så snabbt, men med kontanter blir det tydligare exakt hur mycket pengar jag gör av med. Har försökt använda mer kontanter den senaste tiden och summan känns större då jag räcker över några sedlar till än mitt bankkort i kassakön.

7. Köp presenter i tid. Julklappar och födelsedagspresenter som inhandlas i sista minuten blir ofta dyra och inte lika uttänkta. Måste erkänna att årets julhandel började i senaste laget, men annars försöker jag ha som mål att handla klappar och presenter när tillfälle dyker upp. Genom att året om ha ögonen öppna för presenter blir presenterna mer genomtänkta och oftast förmånligare. Ett annat tips är att försöka tillverka egna.

8. Renovera långsamt. Om du äger hus eller lägenhet vet du antagligen att renovering kan sluka i princip hur mycket pengar som helst. Vi köpte hus och tänkte att vi skulle lyckas spara ihop till renoveringskostnaderna och klara oss utan att ta lån för dem. Jo, ja vet att vi var naiva och blåögda. Nu har tre år gått sedan husköpet och det som räddat oss från att ta lån för renovering är vår lathet. Vi hade stora renoveringsambitioner men de har förverkligats i en så långsam och småskalig takt att vi faktiskt lyckats spara ihop pengarna innan vi fått tid och uppbådat kraft och vilja att riva ner tapeter, måla och inhandla nya golvplankor. Om vi hade renoverat allt innan vi flyttade in hade det blivit mycket dyrare och vi hade antagligen fått pruta på materialen för att få allt att rymmas i budgeten. Precis som med presenterna blir det mer genomtänkt och billigare (eftersom vi gör arbetet själva och har tid att gå på auktioner och nappa på erbjudanden som dyker upp) att renovera långsamt.

9. Spara på förhand istället för att ta lån. Här finns det stora pengar att spara och det här har jag redan tidigare skrivit om i inlägget Helvetesgapet.

10. Investera. Se till att placera dina sparade pengar så att de börjar skapa mera pengar. Om vikten av att placera dina pengar och att börja redan idag har jag skrivit ett inlägg här.

2 kommentarer:

nonhosonno sa...

Bra inlägg. Tror jag skall ta till mig av några av de punkterna. Tackar.

Finansfilosofen sa...

Tack tack. Roligt att du blir inspirerad