tisdag 17 februari 2009

Framtidsjobbet

Hur håller synen på arbete att förändras? Vad är det vi i Generation Y värdesätter? I Hufvudstadsbladets veckobilaga Volt, lördagen den 17 januari 2009 skrivs det så här:

Synen på arbete kommer att ändras radikalt. Via jobbet ska arbetstagaren kunna signalera sin identitet och sin livsstil i högre grad än nu, och för arbetsgivaren gäller det att satsa på personalens trivsel och hälsa. De företag som kan erbjuda de bästa förhållandena kniper den bästa arbetskraften.
Markus Keränen berättar om en omfattande undersökning bland 10 000 unga som var i slutet av sina studier om kriterierna för att välja arbetsplats.
- Det viktigaste för de unga är ett meningsfullt arbete, att företaget står för samma värden som man själv och att arbetsplatsen är trivsam och flexibel. Så kallade mjuka värden har alltså blivit hårda. Men titta på dagens jobbannonser där det räknas upp lön, möjlighet att avancera och arbeta utomlands – det är faktorer som inte längre prioriteras så högt. På samma sätt tror jag att språkanvändningen kommer att ändra. Nu talar vi hela tiden om marknad och konkurrens och pengar men småningom börjar vi mäta värden också i annat än euro.
Futuristen Hiltunen fyller på med mer samvete.
- Nu är varumärken som inte gör vinst på frammarsch. Till exempel belgiska mobilföretaget Ello skänker hela sin vinst till välgörande ändamål, likaså kosmetikamärket Causmetics. Det här kunde allt fler företag se som en möjlighet.
- Överlag krävs det modiga piloter inom företagsvärlden som skulle gå i bräschen för nya sätt att organisera jobbet och kartlägga situationen, säger professor Heinonen. Företagen måste bry sig om både hur människa och miljö mår – på riktigt och holistiskt.

Liknande inlägg:
Generationen som vill ha allt
Är vi en bortskämd generation?

Inga kommentarer: