lördag 14 februari 2009

The milliondollar idea

Kom på världens bästa idé idag. Detta var dagen D. Jag var redo att stiga in i entreprenörsgemenskapen. Min idé var en garanterad succé.

Jag kom på att jag skulle hitta någon ivrig programmerare att slå ihop mig med. Sedan skulle vi skapa ett smart program eller eventuellt en webbplats för brainstorming. Det skulle vara ett redskap för att öka idéflödet på arbetsplatser runt om i vår värld. Tänkte att ett passande namn kunde vara Chain Reaction. Googla de det och upptäckte snabbt att .com namnet var upptaget av ett cykelföretag. Sedan slog det mig! Det skulle naturligtvis heta Brainreaction! Googlade det. Var tydligen lite för långsam i vändningarna. Återgick jag till att vika tvätt. Återkommer med ny, banbrytande idé någon annan gång.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkade inte som en jätte bra ide om jag ska vara ärlig. Finns ju redan massa applikationer för brainstorm företag osv. Görs oftast internt på bolagen.

Finns tillexempel facebook där du kan skapa grupper som bara vissa får tillåtelse att vara med (jobbkollegor?) som man kan brainstorma på.

Jag skulle sätta ett minus tecken på din milliondollar idea. Din idé är ungefär som att säga att jag ska skapa en mp3 spelare. Finansfilosofens funderingar, hah fick mig iaf ett gott skratt.

Finansfilosofen sa...

Jo, insåg det ganska snabbt haha

Det var som när jag var kring 10 år och det plötsligt slog mig att eftersom olja och bensin brinner kunde man skapa något riktigt fiffigt. Jag såg framför mig en sluten behållare med bara ett litet litet hål där något brännbart material kunde sticka upp ur behållaren. Då skulle man få en slags lykta.

- Man kanske kunde kalla den oljelampa, föreslog min gudfar.

Tror bestämt jag är född efter min tid haha

nonhosonno sa...

LOL!

Gustav sa...

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har flera gånger kommit på jättebra idéer bara för att en tid senare upptäcka att någon annan redan har kommersialiserat dem (vilket är lika bra eftersom jag ändå inte hade tänkt göra det). :)

Bra och bra idéer förresten: en idé handlade om att starta en butik på nätet som säljar gosedjur och kalla butiken för nallebutiken.se. Nu råkar det finnas en sådan butik sedan en tid men jag tycker inte riktigt den tillvaratar potentialen hos nalleförsäljning på Internet.

Finansfilosofen sa...

Gustav

Jo, det är just det som är den springande punkten. Tyckte också Brainreactions.com såg lite blajig ut, men den kanske funkar bra ändå. Man får väl nöja sig med att man skulle ha gjort det många gånger bättre själv och man har grymt bra idéer, om än med lite dålig timeing haha