tisdag 17 februari 2009

Definiera dina mål (del 1/6)

Nu blev jag så taggad på det här med målsättningar att jag skriver en sexdelad serie om det. Frångår min princip att hålla alla inlägg knutna till ekonomi, men det här är så starkt bundet till min dröm om ett liv som ekonomiskt oberoende att jag tycker det passar in trots att det trampar i blåbärsriset bredvid ekonomistigen jag trampat upp. Första delen handlar om vad du ska tänka på när du definierar dina mål.

När du gör upp mål är det viktigt att du formulerar dem rätt. Lika viktigt som att du sätter upp mål för dig själv är det att du vet när du har uppnått dem. Av ett uppfyllt mål får du kraft att lägg upp nya, större mål. Vad är det som gör att du misslyckas med att uppnå dina mål då? Mycket kan gå fel. Det första felet är att formulera målen fel.

Exempel på dåliga målformuleringar:
  • Jag ska bli rik
  • Jag ska inte misslyckas på provet
  • Jag ska bli bättre på att dansa
  • Jag ska vara självsäker då jag håller föredraget
Målet "Jag ska bli rik" och "Jag ska bli bättre på att dansa" är ouppnåeliga mål eftersom rik och bättre är relativt. Det går alltid att vara rikare och bättre. Gör målet mätbart. Ett bättre mål kunde vara "Jag ska ha 1 miljon kronor på mitt bankkonto", "Jag ska äga ett hus värt minst XXX kr och vara helt skuldfri", "Jag ska bli antagen till balettakademin" eller "Jag ska kunna gå ner i split".

Undvik negationer
. Vår hjärna lyckas ofta tappa bort orden inte, utan och ingen. Vilket gör att målet "Jag ska inte misslyckas på provet" lätt förvandlas till "Jag ska misslyckas på provet". Vi är oftast omedvetna om att negationerna trillar bort, men undermedvetet etsar sig de felaktiga målsättningarna fast. Ett bättre mål kunde vara "Jag ska få alla rätt på provet".

Orsaken till att målet "Jag ska vara självsäker då jag håller föredraget" antagligen inte funkar, är att självsäkerhet är relativt, svårmätbart. Om du vill framstå på ett visst sätt i en situation är det bra att du definierar ditt beteende så detaljerat som möjligt. Om det är en situation där du brukar vara nervös kunde det låta t.ex. så här: Mina händer kommer att hållas stilla. Min andning kommer att vara lugn. Jag kommer att vara avslappnad i axlarna. Om din kropp beter sig som om du skulle vara självsäker kommer du att bli självsäker.


Liknande inlägg:
Överdriv (del 2/6)
Sätt en deadline (del 3/6)
Delmål (del 4/6)
Visualisera dina mål (del 5/6)
Att misslyckas (del 6/6)
Målmedvetenhet
Driv

Inga kommentarer: