Effektivera
Boken ger en massa tips på hur du kan effektivera ditt arbete och på så sätt minska stressen och få mer tid över för andra saker.
- Kolla din e-post max två gånger om dagen. 11-tiden (precis innan lunchen) och 16-tiden. Stäng av funktionen som genast meddelar då du fått ett mail så du slipper bli avbruten stup i kvarten. På det sättet har mailen hunnit samlas och och du koncentrerar ditt e-postande och blir på så sätt effektivare. Författaren Timothy Ferriss kollar sin e-post en timme i veckan, varje måndag morgon.
- Gör en sak i gången. Välj ut ett par, max tre grejer du vill få gjort i morgon. Om du känner att du borde få fler saker gjort ska du fråga dig "Om det här är den enda uppgiften jag får gjort i morgon, kommer det då att kännas som om jag fått mycket gjort?" om inte, så rekommenderar han att du stryker den från din "to do" lista. Koncentrera dig på en sak i taget.
- Undvik möten. Be folk att i första hand kontakta dig via e-post för det tvingar dem att formulera sig tydligt och du undviker en massa kallprat (kanske extra viktigt i USA). I andra hand telefonkontakt och på en avlägsen tredjeplats att ni håller ett möte. Möten har en förmåga att svälla ut i oändligheten. Se till att du har en tid du måste passa ("jag måste ringa ett viktigt samtal om 15 min så kan vi avhandla mitt ärende först?") eller hitta på en orsak till att du måste lämna mötet en viss tid. Begär en agenda över vilka frågor ni ska ta itu med på mötet. Gå inte med på att diskutera vad problemet är på mötet, det ska vara klart på förhand.
- Försvåra för folk som vill avbryta dig i ditt arbete. Sitt alltid och jobba med hörlurar på, trots att du inte lyssnar på musik. Det här får en del människor att dra sig för att ställa en onödig fråga. Ferriss skriver att han brukar sitta med sådana där telefonhörlurar med mikrofon på sig hela tiden. Om någon vill honom något låtsas han att han är mitt i ett samtal. "excuse me, just a minute!" (till personen i telefonen) "Yes what do you want?" (till personen som avbröt). Här erbjuder den avbrytande personen sig oftast att återkomma. Men Ferriss insisterar att han gärna hör vad personen har att säga. Personen leverarar då en väldigt kort och koncis redogörelse av vad problemet är. Inget extra, effektivt och med ett minimalt avbrott i arbetet.
- Effektivera ditt arbete genom att tillämpa Paretoprincipen - 80/20 regeln.
- Sluta läsa dagstidningar och följa med nyheter. Det gäller att begränsa informationen du konsumerar. På så sätt fastnar desto mer av den lilla information du väljer att ta till dig. Men du är antagligen orolig över att missa något stort. "Tänk om ett tredje världskrig har brutit ut?!". Om något viktigt händer får du nog reda på det. Det är onödigt att lägga en massa tid på att ta in information om tråkigheter du ändå inte kan påverka. Hmmm... lite tveksam själv till denna punkt. Känns som en del av allmänbildningen att hänga med i vad som pågår ute i världen. Men försöker som bäst utföra en av uppgifterna i boken att undvika dagstidningar och nyheter under en vecka och begränsa TV tittandet till en timmes nöjestittande per kväll (har inte riktigt lyckats). Men till den grad det har lyckats har det känts väldigt befriande. Den här bloggen skulle säkert inte heller vara tillåten att upprätthålla i effektivitetens namn. Men där tänjer jag på gränserna.
- Avbryt istället för att slutföra. Alla har vi fått lära oss att slutföra det vi påbörjat, men Ferriss uppmanar dig att avbryta det du håller på med ifall det inte ger dig något. Om du ser en dålig film eller läser en dålig bok, stäng av TV:n eller lägg ner boken. Spola framåt, hoppa över några kapitel. Din tid är värdefull. Om du utför en uppgift på jobbet som du inser inte kommer att ge så mycket i slutändan, avbryt vad du håller på med i mån av möjlighet. Slutför inte en uppgift för slutförandets skull.
Första dagen jag försökte tillämpa de här reglerna på jobbet gjorde jag det arbete som normalt tar 8h på 5h. Jag åkte hem från jobbet med en härlig känsla av effektivitet. Nästa vecka ska jag effektivera ännu mera. Ska ta mig lite tid att paretoopitmera mitt arbete.
Läs också:
"The Four Hour Work Week" del 1
4 kommentarer:
Hehe, jag lyssnade på ljudboken "Getting things done fast" för ett par veckor sedan som gick ut på ganska samma saker. De två senaste veckorna har känts ultra organiserade och super effektiva.
Det känns härligt. Lite som i Matrix där världen runt omkring rör sig långsammare och man själv bara rider på en våg av effektivitet.
Det är väl emot både princip och jantelag att tipsa om sin egen blogg, men som kul kuriosa kan jag berätta att när jag sa upp mig från mitt jobb för att göra mitt projekt så gick jag ut med det till ett mejl till alla kollegor.
Fick tillbaka ett mejl från en kollega som skrev, detta och endast detta: "Har du läst 4-hour work week?".
Jag svarade:
"Den ligger i min väska just nu".
Nu är inte boken hela sanningen, men den tajmade rätt väl in i ett beslut som var på väg att mogna för mig då.
Christoffer - Intressant :D När jag började läsa boken tänkte jag först att den bara skulle vara en till i raden av alla självhjälpsböcker. Men jag blev ovanligt mycket påverkad av den. Härligt med en bok som inspirera.
Skicka en kommentar